Czas dość szybko mija, bo w październiku br. minęło już 21 lat od wstąpienia Polskich Linii Lotniczych LOT do sojuszu Star Alliance. Obecnie w barwach sojuszu we flocie LOT-u latają dwa embraery E-Jet, ale wcześniej pojawiały się w tych barwach nieco większe samoloty. Tym co pamiętają, to przypomnimy wszystkie maszyny, a tym co nie wiedzieli, pokażemy sojuszowe samoloty naszego polskiego przewoźnika.
Każdy członek sojuszu na podstawie zawartych w jego ramach umów musi ustaloną część floty przemalować na barwy Star Alliance. Od dłuższego czasu w barwach sojuszu lata embrear 170 o rejestracji SP-LDK, a także jeden E175 (SP-LIO), który dołączył do niego w 2018 r. W przeszłości we flocie przewoźnika w tych barwach latały także boeingi: jeden B737 oraz jeden B767, a także jeden embraer E170.
- Świętujemy 21 lat Polskich Linii Lotniczych LOT w Star Alliance! Od momentu dołączenia do największego sojuszu na świecie 26 października 2003 r., rozszerzyliśmy naszą siatkę połączeń, zapewniając naszym pasażerom jeszcze więcej miejsc docelowych i korzyści, które uatrakcyjniają ich podróże. Życzymy sobie i sojuszowi kolejnych lat współpracy i ekscytujących przygód! - można przeczytać we wpisie PLL LOT na portalu LinkedIn.
Pierwszym był B737-500 SP-LKEJako pierwszy barwy sojuszu otrzymał boeing B737-500 o rejestracji (SP-LKE), który został zaprezentowany po raz pierwszy podczas oficjalnej gali uświetniającej wstąpienie do sojuszu pod koniec października 2003 r. Samolot latał w tych barwach od października 2003 r. do lutego 2013 r. kiedy ostatecznie został wycofany z floty PLL LOT.
Drugi E170 SP-LDCKolejny w barwach Star Alliance pojawił się embraer E170 o rejestracji SP-LDC, który latał w tym malowaniu od marca 2004 r. do końca października 2009 r., kiedy to podjęto decyzję o wycofaniu maszyny z floty LOT-u.
E170 SP-LDK jako trzeciW maju 2005 r. do sojuszowych malowań dołączył kolejny embraer E170 o rejestracji SP-LDK. Maszyna lata w tych barwach do teraz.
Czwarty B767-300ER SP-LPERównież 2005 r. LOT także postanowił pokazać malowanie Star Alliance na największym ówcześnie obsługiwanym samolocie - B767-300ER. Otrzymał je wchodzący wtedy do floty B767 o rejestracji SP-LPE nazywany Papa Echo lub bardziej słodko Papa Error ze względu na pojawiające się w pewnym okresie częste usterki. Samolot latał w tych barwach od lipca 2005 r. do jego końca we flocie LOT-u tj. do końca czerwca 2013 r.
Ostatni z sojuszowych samolotów SP-LIO Kiedy z floty odeszły boeingi 737-500, 767-300ER oraz jeden z embraerów E170, w barwach sojuszu latał tylko jeden E-Jet SP-LDK. W grudniu 2018 r. postanowiono, że dołączy do niego większy
E-jet E175 o rejestracji SP-LIO. Samolot lata w tych barwach do teraz.
Informacyjnie o sojuszu Star Alliance został założony w 1997 r., przez linie Lufthansa, Scandinavian Airlines (SAS), United Airlines, Thai Airways oraz Air Canada, jako pierwszy globalny sojusz lotniczy, który zaoferował międzynarodowy zasięg, światową rozpoznawalność i kompleksową obsługę. Od momentu powstania Star Alliance oferuje największą i najbardziej wszechstronną sieć linii lotniczych, koncentrując się na poprawie poziomu obsługi klienta w trakcie podróży w ramach sojuszu. Star Alliance oferuje każdego dnia ponad 17,5 tys. lotów do 1 150 miast w 189 krajach.
Obecnie w aliansie partycypuje 25 linii lotniczych, które współpracują ze sobą w ponad 50 hubach lotniczych na całym świecie. Listę przewoźników otwierają założycielskie Lufthansa, United Airlines, Thai Airways i Air Canada. Ponadto jego członkami są Polskie Linie Lotnicze LOT , a także Aegean Airlines, Air New Zealand, Air India, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, Ethiopian Airlines, EVA Air, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal oraz Turkish Airlines. Linią partnerską są także chińskie linie Juneyao Airlines. Warto nadmienić, że we wrześniu br. z sojuszu odszedł jeden z jego założycieli -
linia SAS.
Star Alliance, który oferuje najszerszą sieć połączeń lotniczych, jest zaangażowany w poprawę jakości obsługi klienta poprzez kompleksową strategię koncentrującą się na cyfryzacji podróży, rozszerzaniu niemających sobie równych korzyści lojalnościowych i wprowadzeniu pierwszych w branży innowacji, takich jak model partnerstwa intermodalnego z niemiecką siecią kolejową Deutsche Bahn czy karta kredytowa HSBC Star Alliance na rynku australijskim.
Dzięki koordynacji rozkładów z partnerami aliansowymi i koncentracji ich operacji na wspólnych terminalach wybranych portów lotniczych, pasażerowie istotnie skracają czas swojej podróży. Z kolei uczestnicy programu Frequent Flyer mogą gromadzić i wydawać mile na dowolne loty Star Alliance, a także uzyskać status Gold uprawniający do wielu korzyści, takich jak bezpłatny dostęp do saloników biznesowych na lotniskach, priorytetowa odprawa i wejście na pokład, szybka kontrola bezpieczeństwa oraz dodatkowy limit bagażu. Uczestnictwo w sojuszu to także gwarancja najwyższych wspólnych standardów bezpieczeństwa i jakości, które są regularnie audytowane i udoskonalane.